28 Nisan 2019 Pazar

İspanyolca Zamanlar (Geçmiş, Şimdiki, Geniş, Gelecek)

İspanyolca zamanlar geçmiş, şimdiki, geniş, gelecek olmak üzere 4 tanedir. Geniş zaman dışında, diğer üç zaman diliminin altında alt zamanlar bulunmaktadır. Eğer alt zamanları da dahil edersek, zaman sayısı toplamda 11 olmaktadır.

ispanyolca zamanlar



Bu yazıda tüm bu zamanları olabildiğince açık anlaşılır bir şekilde ele alıyorum. Örnek cümleler de bulabilirsiniz.

1. Geniş Zaman
(El Presente)

İspanyolca geniş zamanda cümle kurmak çok kolaydır. Bu sebepten dolayı, öğrenme aşamasında olanların bu zaman diliminde sıkça cümle kurmalarını öneriyorum.

- Sıklıkla yapılan, gerçekleşen eylemleri ifade etmek için.
- Hemen her gün, uzun vadede devamlı yapılan ve şu an hala yapılmakta olan eylemler.

Tom va a la escuela.
(Tom okula gider.)

Uso facebook.
(Facebook kullanırım.)

Yo suelo jugar juegos.
(Genelde oyun oynarım.)

Me gusta ver videos de YouTube.
(YouTube videolarını izlemeyi severim.)

Hablo con mis amigos en Facebook.
(Facebook'ta arkadaşlarımla konuşurum.)

Ella usa WhatsApp para llamarme.
(O, beni aramak için WhatsApp kullanır.)

Gördüğünüz gibi örnek cümlelerde eylemler geçmişte yapılmış, şu an yapılmakta ve büyük ihtimalle gelecekte de yapılmaya devam edilecek eylemler. İşte bu gibi, özellikle günlük rutin işler için geniş zaman kullanırız.

2. Şimdiki Zamanlar

Bu kategoride iki tane zaman bulunmaktadır. Birincisi şimdiki zaman, ikincisi ise şimdiki bitmiş zaman. 

Kafanız karışmasın, bu iki zaman arasındaki fark çok basit. “şimdiki zaman” zaten bizim normalde sıklıkla kullandığımız zaman, “bitmiş” olan ise daha önce yapılmış ama şu an hala etkisi devam eden eylemler için kullanıyoruz.

a. Şimdiki Zaman 
(El Presente Progresivo)

Şu an yapılmakta olan eylemi ifade etmek için kullanılır. (yapıyorum, ediyorum)

Escuchando musica.
(Müzik dinliyorum.)

b. Şimdiki Bitmiş Zaman
(Present Perfect)

- Geçmişte yapılmış ama şu an hala etkisi devam eden eylemler.

Ella ha vivido en esta ciudad.
(O, bu şehirde yaşamıştır.)

Bu şehirde yaşamış. Yani bitmiş bir eylem ama etkisi devam ediyor. Bu tarz cümlelerde amaç bir eylemin geçmişte olup bittiğini değil, o eylemin etkisinin devam ettiğini vurgulamaktır.

Estuve en el cargo esta mañana.
(Bu sabah ofisteydim.)

Bu örnek cümlede amaç, ofiste olduğunu belirtmek. Sabahleyin ofiste olduğu için, o zaman diliminde gerçekleşen pek çok gelişmeden muhtemelen haberdar olunduğu vurgulanmak isteniyor olabilir.

Te he enviado un mensaje en whatsapp.
(Sana whatsapp'tan bir mesaj gönderdim.)

Daha önce gönderilmiş bir mesajın hala okunmamış olması durumunda bu cümle kurulmuş olabilir.

3. Geçmiş Zamanlar

Geçmiş zamanları, geçmişte gerçekleştirilmiş olan eylemler için kullanırız ama eylemin durumuna ve vurgulamak istediğimiz duruma göre tercih edebileceğimiz farklı zaman seçenekleri bulunmaktadır. Bu farklı geçmiş zaman dilimlerini kısaca inceleyelim.

a. Basit Geçmiş
(Pretérito)

- Geçmişte yapılmış olan bir eylemi ifade etmek için, eylem bu zaman dilimine göre çekimlenir. Bu zaman diliminde kurulan cümlelerde “1 yıl önce, dün, geçen gün, 1 hafta önce” gibi ifadeler sıklıkla kullanılır.

Jugué
(oynadım)

Escuché musica.
(Müzik dinledim.)

b. Geçmişte Süreklilik
(Pasado Continuo)

Iba a la oficina
(Ofise gidiyordum.)

Iba a casa.
(Eve gidiyordum.)

Ella te estaba esperando.
(Seni bekliyordu.)

El autobús iba despacio.
(Otobüs yavaş yavaş gidiyordu.)

María estaba escuchando música.
(Maria müzik dinliyordu.)

c. Geçmişte Bitmiş Zaman
(yapmıştım, etmiştim)

- Geçmişte olan bir durumdan hemen önce olan başka bir durumu ifade etmek için kullanılır.

Había terminado de cocinar la cena cuando llegaron.
(Onlar geldiğinde ben akşam yemeğini pişirmeyi bitirmiştim.)

d. Imperfecto

- Geçmişte tekrar tekrar yapılan eylemi ifade etmek için kullanılır.
- Geçmişte alışkanlık haline gelmiş eylemler için.

Solía tomar té por las mañanas.
(Sabahları çay içerdim.)

e. Pluscuamperfecto

- Bir eylem olmadan önce olan bir eylemi ifade etmek için kullanılır.

Yo había ido al mercado antes de que tú llegaras.
(Sen gelmeden önce markete gitmiştim.)

4. Gelecek Zamanlar

İspanyolca gelecek zamanlar 3 tanedir. Yakın, gelecek ve gelecekte bitmiş olmak üzere üçe ayrılır.

a. Yakın Gelecek
(El Futuro Próximo)

"Yakın" olarak tanımlanan bu zaman dilimi birazdan, kısa bir süre içerisinde olacak olan eylemler için kullanılmaktadır.

- Birazdan ne olacak, hangi eylem gerçekleşecek?

Voy a salir
(Dışarı çıkacağım)

Bu cümleyi söyleyen kişi, "salir" (dışarı çıkmak) eylemini birazdan, kısa bir süre içerisinde gerçekleştireceğini ifade etmektedir.

b. Gelecek Zaman
(El Futuro)

Birazdan ya da kısa bir süre içerisinde değil, daha uzun vadede gerçekleştirilecek bir eylem ifade edilmektedir.

- Gelecekte gerçekleşecek eylemler.

Leeré este libro.
(Bu kitabı okuyacağım.)

Escucharé musica.
(müzik dinleyeceğim.)

c. Gelecekte Bitmiş Zaman
(El Futuro Perfecto)

(yapmış olacağım, etmiş olacağım)

- Gelecekte belirli bir zaman aralığında yapılmış olacak olan eylemleri ifade etmek için kullanılır.

Cuando vuelvas a casa, me habré ido.
(Sen eve geldiğin zaman, ben gitmiş olacağım.)

Habré escuchado música.
(müzik dinlemiş olacağım)

İspanyolca zamanları genel hatları ile ele almış olduk ancak her bir zaman dilimini daha ayrıntılı bir şekilde ele alacağız. Her bir zaman diliminin kendisine has özellikleri bulunmaktadır. Mesela şimdiki zaman diliminde cümle kurabilmek için "estar" fiilini yardımcı fiil olarak kullanmak gerekiyor ve ana fiile "-endo, -ando" eklerinden birisini eklemek gerekiyor. Hangi zaman diliminde cümle nasıl kurulur bunu detaylıca ele alacağız. 

4 yorum:

  1. Voy a pensaré ifadesi yanlış.
    Voy a pensar olması lazım.
    Ir +a+ el verbo(mastar hali)

    YanıtlaSil
  2. "Geçmişte bitmiş zaman" ve "Pluscuamperfecto" arasındaki far nedir?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. gitmistim ve gitmis olacagim farki cok basit kafa karistirici :)

      Sil

Konu ile ilgili anlamadığınız yerler varsa, aşağıdaki yorum kısmından sorunuzu sorabilirsiniz.